Cyberbullying between young people in López de Mesa neighborhood of Medellín-Colombia

Authors

  • Nohemí González Salazar Graduada de la Institución Educativa San Vicente de Paúl.
  • Manuela Restrepo Diez Graduada de la Institución Educativa San Vicente de Paúl.
  • Jennifer Tatiana Padilla Graduada de la Institución Educativa San Vicente de Paúl.
  • Jonathan Andrés Rúa Penagos ****Asesor; Doctor en Teología y Magíster en Teología de la Universidad Pontificia Bolivariana (UPB); Teólogo y Filósofo de la Universidad Católica Luis Amigó; docente interno asociado de la UPB y Maestro en la Secretaría de Educación de Medellín.

DOI:

https://doi.org/10.21501/16920945.3750

Keywords:

Cyberbullying, Intervention, Young boys, López de Mesa.

Abstract

Cyberbullying is one that occurs through digital devices such as cell phones or computers.
This is usually done by text messaging or social networking. The project aims to analyze
the effects of cyberbullying on young people in the Lopez de Mesa neighborhood, as
well as the causes, consequences and possible methods of intervention. On the other
hand, the survey has been used as a data collection tool, which concludes that young
people are the ones most affected by the studied phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balardini, S. (2000). De los jóvenes, la juventud y las políticas de la juventud. Última Década, 1(13), 11-24. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362000000200002.

Bartrina-Andrés, M. (2014). Conductas de ciberacoso en niños y adolescentes. Hay una salida con la educación y la conciencia social. Educar, 50(2), 383-400. https://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/287060/375308.

Capafons, J. y Dolores, C. (2015). Ciberacoso: nuevas formas de acoso infanto-juvenil. Revista de las Sociedades Canarias de Pediatría, 39(2), 105-109. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5262136

García-Peña, J. J., Moncada-Ortiz, R., y Quintero-Gil, J. (2013). El bullying y el suicidio en el escenario universitario. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 4(2), 298-310. https://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/RCCS/article/view/1153/1035.

Félix, V., Soriano, M., Godoy, C. y Martínez, I. (2010). El ciberacoso en la enseñanza obligatoria. Aula Abierta, 38(2), 47-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3214238

Muñoz-Ruiz, J. (2016). Factores de riesgo en el acoso escolar y el ciberacoso: implicaciones educativas y respuesta penal en el ordenamiento jurídico español. Revista Criminalidad, 58(3), 71-86. http://www.scielo.org.co/pdf/crim/v58n3/v58n3a07.pdf.

Quesada, M. y Verdejo, M. (2015). Ciberacoso y violencia de género en redes sociales (1ª ed.). Universidad Internacional de Andalucía.

Rodríguez-Domínguez, C., Martínez-Pecino, R. y Durán-Segura, M. (2015). Ciberacoso en la adolescencia y la revelación de las agresiones. Apuntes de la Psicología, 33(3), 95-102. http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/567/430.

Vuanello, G. (2015). Los niños frente a Internet: seguridad, educación y tecnología. Trayectorias, 17(41), 108-129. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60741185005.

Yudes-Gómez, C., Baridon-Chauvie, D. y González-Cabrera, J. (2018). Ciberacoso y uso problemático de Internet en Colombia, Uruguay y España: Un estudio transcultural. Comunicar, 25(56), 1-16. https://doi.org/10.3916/C56-2018-05.

Zuluaga-Díaz, S. (28 de septiembre de 2011). En López de Mesa se vive tranquilo. El Mundo. https://www.elmundo.com/portal/noticias/infraestructura/en_lopez_de_mesa_se_vive_tranquilo.php#.XVnUYt5KjIU.

Published

2020-10-06

How to Cite

González Salazar, N., Restrepo Diez, M., Padilla, J. T., & Rúa Penagos, J. A. (2020). Cyberbullying between young people in López de Mesa neighborhood of Medellín-Colombia. Poiésis, (39), 33–44. https://doi.org/10.21501/16920945.3750

Issue

Section

Colaboradores Locales