Proposal for a competency in the accounting area of the Public Accounting evaluation model for the students of the Santo Tomás University through rubrics: self-assessment

Authors

  • Gabriel Moreno Universidad Santo Tomás, Colombia
  • Oscar Yamith Duque Cruz Universidad Santo Tomás, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.21501/2500-669X.3496

Keywords:

Competitions, Public accounting, Education, Leadership

Abstract

The purpose of this work is to design a model of self-assessment of competencies in the accounting area of public accounting students of the University of Santo Tomás through rubrics; based on the understanding that higher education must have of the concept and evaluation of competencies. When training and evaluating

competencies, it is essential to consider their instrumentalization, hence the
meaning of the authentic evaluation, in this case, by rubrics.
The training by competencies of public accountants is derived from the
competence development model of The International Accounting Education
Standards Board, which has formulated the basic guidelines on accounting
education and its results.
This proposal considers a theoretical-conceptual part, and develops a rubric
proposal, based on key competences: hypothesis formulation, teamwork,
conceptual elaboration, leadership and analysis, as competences of the accounting
task.
As main aspects it identifies:
• The formulation of hypotheses does not seem to be a mental tool of everyday life,
but is almost exclusively associated with scientific research.
• In the answers there is no consistency between the leadership and teamwork
competencies, contrary to the theoretical approaches of the subject.
• The competition analysis does not score high, despite being a key competence
for the exercise of the public accountant.
As aspects to consider, it was found that it is necessary to redefine the processes
of self-evaluation, given that trust is required as a previous step, and then self-
evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriel Moreno, Universidad Santo Tomás, Colombia

Antioquia, Medellín

References

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA). (2013). Guía de apoyo para la redacción, puesta en práctica y evaluación de los resultados de aprendizaje. Recuperado de http://www.aneca.es/Sala-de-prensa/Noticias/2013/ANECA-presenta-la-Guia-para-la-redaccion-y-evaluacion-de-los-resultados-del-aprendizaje.

Ahumada, P. (2005). Hacia una evaluación auténtica del aprendizaje. México: Editorial Paidós.

Alsina J, Argila A, Aróztegui M, Arroyo F, Badia M, Carreras A, ... Vila. (2013). Rúbricas para la evaluación de competencias. Cuadernos de Docencia Universitaria, 26, 1-70. Barcelona: Octaedro.

Bautista R. (2015). Orientación pedagógica para la aplicación de las Normas Internacionales de Información Financiera y la Norma Internacional de Información Financiera para las Pymes. Bogotá, Colombia: Consejo Técnico de la Contaduría Pública.

Blanco, L. (1996). La evaluación educativa, más proceso que producto. Lérida, España: Edicions de la Universitat de Lleida.

Carrizosa, E. Gallardo, J. (s.f.). Rúbricas para la orientación y evaluación del aprendizaje en entornos virtuales. Recuperado de http://www.uoc.edu/symposia/dret_tic2011/pdf/4.carrizosa_prieto_esther_gallardo_ballestero_jose.pdf.

Díaz, F. (2005). Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida. México: McGraw-Hill.

Duque, O. y Moreno, G. (En prensa). Evaluación de competencias en el área contable, de la contaduría pública profesional: conceptos.

Fernández, S. (2011). La autoevaluación como estrategia de aprendizaje. Marco Revista de Didáctica Ele(13), 1-15. Recuperado de https://marcoele.com/descargas/13/sonsoles-fernandez_autoevaluacion.pdf.

Gallo, Y. (2014). La evaluación auténtica como instrumento mediador en la educación por competencias. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia.

Gatica, F. y Uribarren, T. (2013). ¿Cómo elaborar una rúbrica? Investigación en Educación Médica, 2(1), 61-65. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v2n5/v2n5a10.pdf.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5 ed.). México: McGraw-Hill.

MacKernan, J. (2001). Investigación y currículum (2 ed.). Madrid, España: Ediciones Morata.

Margalef, L. (2005). Los retos de la evaluación auténtica en la enseñanza universitaria: Coherencia epistemológica y metodológica. Perspectiva Educacional(45), 25-44. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3333/333329100003.pdf.

Menéndez, J. (2009). La noción de competencia en el proyecto Tunning. Un análisis textual desde la sociología de la educación. Observar, 3, 5-41. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6369791.

Perera, A. (enero-abril de 2011). La coevaluación como metodología complementaria de la evaluación del aprendizaje. Análisis y reflexión en las aulas universitarias. Revista de Educación(351), 719-764.

Pérez, M. (2014). Evaluación de competencias mediante portafolios. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 53(1), 19-35. Recuperado de http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/viewFile/213/97.

Rodríguez, M. (2014). Evidenciar competencias con rúbricas de evaluación. Escuela Abierta. Revista de Investigación Educativa(17), 117-134. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4801389.

Vallejo, M. y Molina, J. (2014). La evaluación auténtica de los procesos educativos. Revista Iberoamericana de Educación(64), 11-25. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4774107

Published

2020-01-21

How to Cite

Moreno, G., & Duque Cruz, O. Y. (2020). Proposal for a competency in the accounting area of the Public Accounting evaluation model for the students of the Santo Tomás University through rubrics: self-assessment. Science of Human Action, 4(2), 255–276. https://doi.org/10.21501/2500-669X.3496

Issue

Section

Contabilidad