Fiscal residence of Colombian nationals present in Mexico or Argentina

Authors

  • Liliana María Idárraga Mesa Universidad Católica Luis Amigó
  • Erika María Álzate Valencia

DOI:

https://doi.org/10.21501/2500-669X.2474

Keywords:

Tax residence, double taxation, world income, income tax

Abstract

The article presents the tax impact of Colombians with presence in Mexico or Argentina, identifies the effects of world income for tax residents in Colombia, both national and foreign who are inside and outside the country doing economic activities. This is the case of the agreement to avoid double taxation signed with Mexico, whose purpose is to deduct the income received in this country and on which it will not pay taxes in Colombia. In contrast, we find the Colombian with a presence in Argentina at a disadvantage, since there is no agreement to avoid double taxation, he must cancel the differential of the tax rate in Colombia, if the result generates that the Argentine tax rate is less than the one determined after debugging the world income.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liliana María Idárraga Mesa, Universidad Católica Luis Amigó

Antioquia, Medellín

References

Argentina. Poder Ejecutivo Nacional. (1997). Decreto 649.

Argentina. Poder Ejecutivo Nacional. (2016) Decreto 394.

Bravo Arteaga, Juan Rafael (2008) Editorial Universidad del Rosario. Derecho Tributario Escritos y Reflexiones - Edición Bogotá D.C.

Colombia. Congreso de la República. (2012). Ley 1607.

Colombia. Congreso de la República. (1971). Ley 17.

Colombia. Congreso de la República. (1944, 30 de noviembre). Ley 7.

Colombia. Congreso de la República. (2012). Ley 1568.

Colombia. Corte Constitucional. (2013). Sentencia C-221. Magistrado Ponente: Jorge Iván Palacio Palacio.

Colombia. Ministerio de Hacienda y Crédito Público (1989, 30 de marzo). Decreto 624, Estatuto Tributario Colombiano.

Colombia. Ministerio de Hacienda y Crédito Público. (2013, 27 de diciembre). Decreto 3028.

Colombia. Presidencia de la República. (1974). Decreto Ley 2053.

Congreso General de los Estados Unidos Mexicanos. (2015). Ley Impuesto Sobre la Renta 181115. Cámara De Diputados Del Honorable Congreso De La Unión. Secretaría General Secretaría de Servicios Parlamentarios.

Dirección de Impuestos y Aduanas Nacionales, DIAN. (2009). Concepto DIAN 065231.

Dirección de Impuestos y Aduanas Nacionales, DIAN. (2013). Oficio No.060192.

Dirección de Impuestos y Aduanas Nacionales, DIAN. (2014). Oficio No.062535.

Dirección de Impuestos y Aduanas Nacionales, DIAN. (2014). Oficio No.000790. (CDI México).

Dirección de Impuestos y Aduanas Nacionales, DIAN. (2015) Oficio No.001792. (CDI México).

Dirección de Impuestos y Aduanas Nacionales, DIAN. (2015). Oficio No.007234. Residencia para efectos fiscales en Colombia.

La ONU. (1951). Organización de las Naciones Unidas. Resolución 378.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico OCDE. (2010). Modelo de Convenio Tributario sobre la Renta y sobre el Patrimonio. http://www.oecd.org/centrodemexico/laocde/

Valencia, Alexis y Barreix, Alberto (2003). Impacto Fiscal en la Integración Económica - Secretaria General de la Comunidad Andina-Banco Interamericano de Desarrollo, página 119.

Published

2017-07-01

How to Cite

Idárraga Mesa, L. M., & Álzate Valencia, E. M. (2017). Fiscal residence of Colombian nationals present in Mexico or Argentina. Science of Human Action, 2(2), 244–267. https://doi.org/10.21501/2500-669X.2474

Issue

Section

Contabilidad