Environmental dimension of company social responsibility in the hotel sector in riohacha (la guajira–Colombia)

Authors

  • Dolka Maestre Córdoba Universidad de La Guajira
  • Eduard Ramírez Freyle Universidad de La Guajira
  • Carmen Romero Zúñiga Universidad de La Guajira

DOI:

https://doi.org/10.21501/2500-669X.2324

Keywords:

Tourism, social entrepreneurial responsibility, hotel sector, environmental dimension.

Abstract

This article aims to make an approach to the environmental social responsibility, from the perspective of Riohacha hotel sector (La Guajira-Colombia), with descriptive focus, and transactional – descriptive non- experimental hotel sector design. The purpose of this research was to determine the practices of entrepreneurial social responsibility, managed by hotel companies of Riohacha, that is why the environmental dimension variable of entrepreneurial-social responsibility was analyzed; a questionnaire was applied, the non-probabilistic sample of 20 hotels between one and three stars taken from a population of 62 hotels; the results showed that 85% of the hotels do not comply national environment laws of the sector, 25% of the hotels do not minimize the wastes of the processes of services supply, 63% search for the optimization of the consumption of electricity and water; and 65% of the companies have environmental awareness programs and recycling over the company´s areas. It was concluded that there is a lack of social-environmental responsibility, as well as gaps in the rules and policies implementation by managers and / or hotels´ owners for the Preservation of the Environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dolka Maestre Córdoba, Universidad de La Guajira

Antioquia, Medellín

References

Camacho, J. (enero-junio, 2015). Las normas de responsabilidad social. Su dimensión en el ámbito laboral de las empresas. Revista Latinoamericana de Derecho Social, (20), 3-29.

Comisión de las Comunidades Europeas. (2001). Comisión de las Comunidades Europeas. (2001). Libro verde: Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas. Bruselas.

Cumbre de Desarrollo Sostenible (2002). Plan de implantación de la Cumbre Mundial sobre el Desarrollo Sostenible. Johannesburgo.

Dyché, J. (2001). The CRM Handbook: A Business Guide to Customer Relationship Management. Addison-Wesley, Reading, MA.

ICONTEC. (2008). Guía Técnica Colombiana de Responsabilidad Social. Colombia.

Heinkec, M. (2005). La responsabilidad social empresarial: ¿Una herramienta para el desarrollo local sostenible en Colombia? Revista Opera, (5), 55-74.

Hernández, S. R., Fernández, C. C y Baptista (2014). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill Educación.

Organización Internacional Estandarización ISO 26000. (2010). Guía de Responsabilidad social. Ginebra. www.iso.org

El Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación (ICONTEC), (2006) Norma Técnica Sectorial Colombiana NTS-TS 002. Colombia.

El Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación (ICONTEC). (2009). Norma Técnica Sectorial Colombiana NTSH 006. Colombia.

El Heraldo. (2016). Turismo aporto 5.200 millones de dólares al PIB. Recuperado de www.elheraldo.co/economía/turismo.

Kopfmüller, J. Brandl, V., Jörissen, J., Paetau, M., Banse, G., Coenen, R.,y Grunwald, A. (2001). Nachhaltige Entwicklung Integrativ Betrachtet – Konstitutive Elemente, Regeln, Indikatoren (desarrollo sostenible visto integralmente – elementos constitutivos, normas, indicadores). Berlin: Edition Sigma.

Maestre, D. y Fuenmayor, D. (2015). La responsabilidad social de las empresas hoteleras de la ciudad de Riohacha (tesis de maestría), Universidad Simón Bolívar, Barranquilla, Colombia.

Monzón, J. (2014). La economía social, germen de la responsabilidad Social Corporativa. Responsabilidad Social: una reflexión global sobre la RSE. / Coord. Por Juan José Almagro, José Antonio Garmendia Martínez, Isabel de la Torre Prados, 2010, ISBN 978-84-8322-639-1, págs. 125-134.

Organización Mundial del Turismo (OMT). (2001). Código ético mundial para el turismo. Santiago de Chile: OMT.

Organización Mundial del Turismo (OMT) (2004). Definición Sustainable Development of Tourism

Organización Mundial del Turismo (OMT). (2003). Recomendaciones a los gobiernos para el apoyo y la creación de sistemas nacionales de certificación de sostenibilidad en turismo. España: ONU.

Peña Miranda, D y Serra Cantallops, A. (2012). Responsabilidad social empresarial en el sector turístico: Estudio de caso en empresa de alojamiento de la ciudad de Santa Marta, Colombia. Estudios y perspectivas en turismo, 21(6). Recuperado de tp://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851- 17322012000600006&lng=es&tlng=es.

Portafolio. (Julio, 2013). Responsabilidad Social en el Sector Hotelero Colombiano.

Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente (PNUMA) y Organización Mundial del Turismo (OMT), (2006). Por un Turismo más sostenible. Guía para responsables políticos. España

Sánchez Vázquez, R (1999). Justicia como equidad: materiales para una teoría de la justicia,-(1ª ed.).-: Madrid: Tecnos.

Soto, E., y Cárdenas, J (2007) Ética en las Organizaciones. México: Mc-Graw Hill.

Vaca, R. M. (2012). Responsabilidad social corporativa en las cadenas hoteleras españolas factores determinantes de su nivel de desarrollo y consecuencias. Huelva.

Vallaeys, F (2006). El ethos oculto de la Universidad.,-Red Universitaria de Ética y Desarrollo Social (RED), Iniciativa Interamericana de Capital Social, Ética y Desarrollo del BID. Recuperado de http://www.upch.edu.pe/rector/ durs/images/Biblio/HerramientasRSU/DiagnosticoEthosOcultoUniversitario/elethosocultodelauniversidad.pdf

World Travel and Tourism Council- WTTC (2011) “The economic contribution of travel & tourism” London.

Published

2017-01-01

How to Cite

Maestre Córdoba, D., Ramírez Freyle, E., & Romero Zúñiga, C. (2017). Environmental dimension of company social responsibility in the hotel sector in riohacha (la guajira–Colombia). Science of Human Action, 2(1), 100–116. https://doi.org/10.21501/2500-669X.2324

Issue

Section

Sociedad, Empresa e Innovación