INNOVATIVE OPPORTUNITIES ENTERPRISE IN THE HOTEL INDUSTRY VILLAVICENCIO

Authors

  • Mónica Colorado Tafurth Universidad Cooperativa de Colombia –Villavicencio
  • Angie Milena Riaño Montoya
  • Ángelo Mauricio Soto Universidad Cooperativa de Colombia –Villavicencio
  • Dora Navarro Quintero Universidad Cooperativa de Colombia –Villavicencio

DOI:

https://doi.org/10.21501/2500-669X.2159

Keywords:

innovation, creativity, technological, hotels, Villavicencio.

Abstract

This research focused on make a business diagnosis and the proposal of an innovating idea at the Hotel Don Lolo in the city of Villavicencio. Methodology used was exploratory and descriptive supported on a documental review, survey, and interview.  Results showed shortcomings, and positive impacts that conjugates with social megatrends (Customer – ecologic) and technologic (software) generated an improvement proposal in customer service also in administrative functions at the entity. With global trend of management Green Hotels, technological advance in customer service and agreement of the hostels, It aims to strengthen the consumption of organic food through hydroponics garden and a specialized software that integrates all functional processes in order to achieve greater market share in the area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mónica Colorado Tafurth, Universidad Cooperativa de Colombia –Villavicencio

Villavicencio, Meta

Angie Milena Riaño Montoya

Villavicencio, Meta

Ángelo Mauricio Soto, Universidad Cooperativa de Colombia –Villavicencio

Villavicencio, Meta

Dora Navarro Quintero, Universidad Cooperativa de Colombia –Villavicencio

Villavicencio, Meta

References

Asociación Colombiana de Facultades de Ingeniería, ACOFI. (Octubre de 2012). La Calidad en las Facultades de Ingenieria y su Impacto en el Desarrollo Nacional. acofi.edu.co. Recuperado de http://www.acofi.edu.co/wp-

content/uploads/2013/08/DOC_PE_Conceptos_Innovacion.pdf

Asociación Hotelera de Colombia. (s. f.).Hoteles Afiliados. cotelco.org. Recuperado de http://meta.cotelco.org/hoteles/

Barber, F. P. (2014). Turismo y desarrollo sostenible en la Provincia de Samana, República Dominicana. Investigaciones Turísticas, 8(1),112 -139.

Bruszies, C. J. (19 de noviembre de 2015). Gerencia de la Innovación, Radar de Innovación. Barrancabermeja, Santander, Colombia: Industrieberatung Consultores Empresariales.

Cámara de Comercio Villavicencio. (2015). Registro Único Empresarial y Social Cámara de comercio. Recuperado http://www.rues.org.co/RUES_Web/

Grupo de Desarrollo Regional del Tecnológico de Monterey. (2009). Las Megatendencias Sociales Actuales y su Impacto en la Identificación de Oportunidades Estratégicas de Negocios.

gestionestrategica.wikispaces.com. (I. T. Monterrey, Ed.). Recuperado de http://gestionestrategica.wikispaces.com/file/view/MegatendenciasSociales_y_su_ImpactoOportunidadesEstrategicas%281%29+copia+copia.pdf

Grupo de Desarrollo Tecnológico de Monterrey. (2009). Las Megatendencias Sociales Actuales y su Impacto en la Identificación de Oportunidades Estratégicas de Negocios centroinnovacion.org. Recuperado de http://www.centroinnovacion.org/assets/megatendencias-tecnologicas.pdf

Hernández, D., & Castillo. (2008). Ventaja competitiva sostenible en pequeñas y medianas empresas hoteleras del sur de México. Revista Universidad del Norte Pensamiento & Gestión, 25 (1), 161 – 177.

Hotel Don Lolo. (13 de septiembre de 2015). Certificaciones. Don Lolo Hotel Eventos y Convenciones. Recuperado de http://www.donlolohotel.com

Inghenia, S. (20 de septiembre de 2015). Aspectos Básicos de la Planificación Estrategica. Inghenia SWOT. Recuperado de http://www.inghenia.com/gadgets/swot/swot.php

Instituto de Turismo del Meta. (2014). Guía Turística el Meta, los Llanos son vida. Recuperado de file:///C:/Users/frojas/Downloads/guia%20turistica%20Meta.pdf

Izquierdo, J. (2003). Hidroponia Simplifcada: Cartilla de capacitación. Santiago, Chile: Oficina Regional para America Latina y el Caribe de FAO.

Johnson, G., & Scholes, K. (2001). Direccionamiento estratégico (5ª ). Madrid: Pearson.

Naciones Unidas. (2014) Plan Estratégico del PNUD. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. Recuperado de http://www.undp.org/content/undp/es/home/operations/about_us.html

Naciones Unidas. (3 de junio de 1992). Declaracion de Río sobre el medio ambiente y el desarrollo. Recuperado de http://www.un.org/spanish/esa/sustdev/agenda21/riodeclaration.htm

Naciones Unidas. (4 de agosto de 1987). Informe Brundtland. De la Comisión Mundial sobre Medio Ambiente y el Desarrollo. Recuperado de https://es.scribd.com/doc/105305734/ONU-Informe-Brundtland-Ago-1987-Informe-de-la-Comision-Mundial-sobre-Medio-Ambiente-y-Desarrollo

Norma Técnica Colombiana, NTC 5133, Sello Ambiental (Septiembre de 2006). Recuperado de https://www.minambiente.gov.co/images/AsuntosambientalesySectorialyUrbana/pdf/Sello_ambiental_colombiano/NTC_5133_primera_actualizaci%C3%B3n_Etiquetas_ambientales_tipo_I.pdf

Norma Técnica NTS – TS Sectorial Colombiana 002, Requisitos de sostenibilidad establecimientos de alojamiento y hospedaje (Noviembre de 2014). Recuperado de file:///C:/Users/frojas/Downloads/NTS_-_TS_002_para_publicaci%C3%B3n_UEC.pdf

Ordoñez, R. (2010). Cambio, Creatividad e Innovación, Desafíos y Respuestas. México: Ediciones Granica S.A.

Real Academia Española. (2015). Diccionario de la lengua española. rae.es. Recuperado de http://www.rae.es/

Vesga, R. (20 de agosto de 2013). Job to be Done. JTBD. Bogotá, Colombia: Universidad de los Andes. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=3X73HHtmkBE.

Zeus Tecnología. (12 de septiembre de 2015). Productos Zeuz Hoteles. zeustecnologia.com. Recuperado de https://www.zeustecnologia.com/zeuswebsite/public/productget.aspx?code=hoteles

Published

2016-07-01

How to Cite

Colorado Tafurth, M., Riaño Montoya, A. M., Soto, Ángelo M., & Navarro Quintero, D. (2016). INNOVATIVE OPPORTUNITIES ENTERPRISE IN THE HOTEL INDUSTRY VILLAVICENCIO. Science of Human Action, 1(2), 281–299. https://doi.org/10.21501/2500-669X.2159

Issue

Section

Sociedad, Empresa e Innovación