Social skills in school environments
DOI:
https://doi.org/10.21501/25907565.3263Keywords:
Social skills, Initial education, Primary basic education, School environments.Abstract
This article shows the social skills that students possess when they are in initial education and when they go into first grade of elementary school, so there is a comparative relationship between the two school environments. Likewise, the characteristics of these abilities are determined by specifying the components and other conceptions that are broken down into small parts.On the other hand, this research chooses the case study as a methodological option, based on a descriptive and a qualitative paradigm. The results are presented from the application of information collection techniques such as the social skills observation scale, the primary teacher interview, the pedagogical reports of the last grade of initial education and the interactive mural situationally techniques.
This study is derived from a text named ‘ The school transition and its impact on social skills ‘, in which the Catholic University Luis Amigó and the educational foundation Colegio San Juan Eudes participated.
Downloads
References
Bernal, T., Jaramillo, J., Mendoza, L., Pérez, M., y Suárez, A. (2009). Significados que construyen niños, padres de familia y docentes vinculados a varias instituciones escolares de la ciudad de Bogotá sobre infancia, familia y escuela en el marco de la globalización. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 5(2), 283-306. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1794-99982009000200007
Betina Lacunza, A., y Contini de González, N. (2009). Las habilidades sociales en niños preescolares en contextos de pobreza. Ciencias Psicológicas, 3(1), 57-66. Recuperado de http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212009000100006
Caballo, V., y Salazar, I. (2017). Desarrollo y validación de un nuevo instrumento para la evaluación de las habilidades sociales: el cuestionario de habilidades sociales (CHASO). Revista internacional de psicología clínica y de la salud, 25(1), 5-24. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6001422
Castro Pérez, M., y Morales Ramírez, M. (2015). Los ambientes de aula que promueven el aprendizaje, desde la perspectiva de los niños y niñas escolares. Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-32. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194140994008
Freire, J. I. (2017). Los ambientes escolares en el aprendizaje significativo de los estudiantes de los novenos años de educación general básica en la unidad educativa Pedro Fermín Cevallos (Tesis de pregrado inédita). Ambato, Ecuador: Universidad Técnica de Ambato.
Quintero Arrubla, S. R., Gallego Henao, A. M., Ramírez Robledo, L. E., y Jaramillo Valencia, B. J. (2016). La formación integral de las maestras para la primera infancia: un reto inaplazable. Zona próxima, (25), 22-33. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/viewArticle/6599
Michelson, L., Sugai, D., Wood, R., y Kazdin, A. (1987). Las habilidades sociales en la infancia. Evaluación y tratamiento. Barcelona: Ediciones Martínez Roca, S.A.
Pedrosa, E. P., y García, C. S. (2010). Habilidades Sociales. Madrid: EDITEX.
Plazas, M. B. (2016). Formas de interacción social escolar en el nivel pre-escolar en la institución educativa distrital nuevo horizonte (Tesis de maestría inédita). Bogotá, Colombia: Universidad de La Salle.
Vallés, A., y Vallés, C. (1996). Las habilidades sociales en la escuela. Una propuesta curricular. Madrid: Editorial EOS.
Yagual, F. K., y Zambrano, M. S. (2016). Incidencia de las estrategias metodológicas activas en el nivel cognitivo de los niños de 3 a 4 años de la escuela “Lupe Arroba de Govea” de la zona 5, distrito 8 Parroquia Tarqui Cantón Guayaquil, Provincia del Guayas (Tesis de pregrado inédita). Guayaquil, Ecuador: Universidad de Guayaquil.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
PROPIEDAD INTELECTUAL
Los autores son moral y legalmente responsables del contenido de sus artículos, así como del respeto a los derechos de autor. Por lo tanto, éstos no comprometen en ningún sentido a la Universidad Católica Luis Amigó.
La reproducción de los artículos se regirá conforme a lo descrito en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/