The question about the question in post-modern systemic family therapy
DOI:
https://doi.org/10.21501/25907565.3262Keywords:
Postmodernity, Modernity, Post-modern schools, Question Family therapy.Abstract
This article comes from the documentary review that seeks to investigate the place of the question in the postmodern schools of systemic family therapy. A review was conducted based on documentary research papers, libraries and other media such as specialized databases. From this review, four categories of analysis emerged, these were: notion of postmodernity in interdisciplinary contexts, postmodern schools, question and systemic family therapy. It is concluded that the question occupies a fundamental place in the postmodern schools of systemic family therapy, where it is used by each school with different objectives and focuses. The question is assumed not only as an instrument, but as part of the therapeutic system where interaction and the creation of new meanings are made possible through a conversational system between the client and the therapist.Downloads
References
Arango Cammaert, A. M., y Moreno Franco, M. F. (2009). Más allá de la relación terapéutica: un recorrido histórico y teórico. Acta Colombia de psicología 12(2), 135-145. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/798/79815640013.pdf
Araujo, K. (2010). Configuraciones del sujeto en la modernidad latinoamericana: el caso de Perú a inicios del siglo XX. Revista Chilena de literatura, (76). 5-25. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22952010000100001
Anderson, H. (2007). La terapia colaborativa: relaciones y conversaciones hacia la diferencia. Houston Galveston Institute –Taos Institute.
Anderson, H. (1999). Conversación, lenguaje y posibilidad. Barcelona España: Editorial Gedisa.S:A.
Anderson, H., y Goolishian, H. (1991). Los sistemas humanos como sistemas lingüísticos: implicaciones para la teoría clínica y la terapia familiar. Revista de psicoterapia, 2(6-7), 41-69.
Beyebach M., y Rodríguez-Arias, J. L. (1988). La entrevista como intervención. Parte I: El diseño de estrategias como una cuarta directriz para el terapeuta. Publicaciones Universidad Pontificia de Salamanca.
Beyebach M., y Rodríguez-Arias, J. L. (1988). La entrevista como intervención Parte II: Las preguntas reflexivas como forma de posibilitar la auto-curación. Publicaciones Universidad Pontificia de Salamanca.
Beyebach M., y Rodríguez-Arias, J. L. (1988). La entrevista como intervención. Parte III: Cómo hacer preguntas circulares, estratégicas o reflexivas. Publicaciones Universidad Pontificia de Salamanca.
Botella, L., y Vilaregut, A. (2010). La perspectiva sistémica en terapia familiar: Conceptos básicos, investigación y evolución. Revista de psicoterapia, (2), 41-72. Recuperado de https://es.scribd.com/doc/180631078/La-Perspectiva-Sistemica-en-Terapia-Familiar-por-Luis-Botella-y-Anna-Vilaregut-pdf
Botella, L., y Figueras, S. (1995). Cien años de psicoterapia: ¿el porvenir de una ilusión o un porvenir ilusorio? Revista de psicoterapia, 6(24), 41-72. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2966953
Cecchin, G., (1989). Nueva Visita a la hipotetización, circularidad, y la neutralidad. Una invitación a la curiosidad. Revista ASIBA. Sistemas familiares. 5(1).
Canales, P., Flores, M., y Raurich, C. (2014). Guía de estrategias de intervención familiar. Guía Sename. Santiago de Chile: Graficas LOM.
Carretero, E. (2002). Postmodernidad y temporalidad social. Revista de Filosofia Aparte Rei, (24), 1-15. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4060505
Carretero, A. (2003). Postmodernidad e imaginario. Una aproximación teórica. Revista de Filosofía Aparte Rei. (3), 1-12. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/FOIN/article/view/FOIN0303110087A/8150
Castro-Gómez, S. (1996). Critica de la razón latinoamericana. Barcelona, España: Editorial Puvill Libros.
Cortez, P. (2008). Postmodernidad y pensamiento ágil. A Aparte Rei, (24), 1-47. Recuperado de http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/cortez57.pdf
Enrici, A (2005). Obediencia y Dominio. Revista de Filosofía Aparte Rei, (41),1-10
Elder L., y Richard, P. (2002). El arte de formular pregunta esencial. Foundation for Critical Thinking. Recuperado de https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-AskingQuestions.pdf
Espina, A., y Pumar, B. (1996). Terapia familiar sistémica, teoría clínica e investigación. España: Edición Fundamentos Colección ciencia.
Debray, R. (2007). Transmitir más, comunicar menos. Revista de Filosofía Aparte Rei, (50), 1-13. Recuperado de http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/debray50.pdf
De Lourdes, L. (2004). Terapia Familiar su uso hoy en día. México D.F.: Editorial Pax.
Díaz, E. (2005). Posmodernidad. Buenos Aires, Argentina: Editorial Biblos Filosofía.
Diéguez, A. (2008). Neopragmatismo y posmodernidad en psicoterapia. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 28(1), 147-164. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0211-57352008000100010
Falco, L. (2009) La construcción de referencias éticas en sociedades de modernidad tardía y precariedad. Revista trimestral del departamento de filosofía y humanidades ITESO, 18(69) 19-38.
Feixas, G. (2013). El cuestionamiento familiar. Revista Universitat de Barcelona. 1-7.
Fleuridas, C., Rosenthal D., y Thorana N. (1996). La evolución del interrogatorio circular. Revista Journal of marital and family therapy, 12(2), 13-127.
Gadamer, H-G. (1993). Verdad y Método I y II. Salamanca, España: Ediciones Sígueme.
Gadamer, H-G (2015). Verdad y Método: Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Salamanca, España: Ediciones Sígueme
Galeano, M. (2004). Diseño de Proyectos en investigación cualitativa .Editorial Universidad EAFIT, 4-37
Galeano, M., y Velez , O (2000). Investigación Cualitativa: estados del arte,Informe de investigación. Medellín: Facultad de Ciencias Sociales y Humanas.Univerisdad de Antioquia . CISH.
Gergen K., y Warhus L. (2011). La terapia como una construcción social. Dimensiones, deliberaciones y divergencias. Swarthmore College Lisa Warhus, University of Aarhus. (E.U.A.), 1-23.
Heredia, E. (2010). Critica a la razón normalizadora. Revista de Filosofía Aparte Rei, (67), 1-7
Hoezen, B. (2004). La guerra del golfo: un frente rechazado. Aparte Rei, (31), 1-8. Recuperado de http://serbal.pntic.mec.es/AParteRei/hoezen31.pdf
Hoyos, C. (2000) Un modelo de investigación documental: Guía teórico practica sobre construcción de estados de arte con importantes reflexiones sobre investigación. Señal Editora.
Jameson, F. (1996). Teoría de la posmodernidad. En N. Montolio y R. Castillo (Trads.). Madrid, España: Editorial Trotta.
Jameson, F. (1991). Ensayos sobre el posmodernismo. En E. Pérez y S. Mazzco (Trads.). Buenos Aires, Argentina: Ediciones Imago Mundi.
Kreuz, A., y Pereira, R. (2009). Terapia Familiar. Recuperado de https://es.scribd.com/document/273045064/Capitulo-131-Terapia-Familiar-Kreuz-y-Pereira
Linares, L. (2002). ¿Acaba la historia en el posmodernismo? hacia una terapia familiar ultramoderna. Revista Family Process 4(4)
López Baños, F. (1990). Los sistemas observantes: conceptos, estrategias y entrenamiento en terapia familiar sistémica. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 10(33), 1-18. Recuperado de http://www.revistaaen.es/index.php/aen/article/view/15142
Lyotard, F. (1987) La condición posmoderna. Informe sobre el saber (2da Edición). En M. A Rato (Trad.). Madrid, España: Ediciones Minuit.
Lyotard, F. (1987). La posmodernidad explicada para niños. Barcelona, España: Gedisa.
Marín Tamayo, R. A., Ramírez Giraldo, N. M., y Valderrama Vélez, K. (2016). Aproximación a la noción de posmodernidad en Terapia Familiar Sistémica. Revista Fundación Universitaria Luis Amigó, 3(1), 51-67. DOI: https://doi.org/10.21501/23823410.1894
McNamee, S. (2001). Recursos relacionales: la reconstrucción de la terapia y otras prácticas profesionales en el mundo posmoderno. En L. Wolfson (Trad.). USA: University of New Hampshire. Recuperado de http://www.fundacioninterfas.org/capacitacion/wp-content/uploads/2016/05/40.Mcnamee.pdf
Mirodri, S., y Brown, J. (1998). La práctica de la terapia de familia: elementos claves en diferentes modelos. Bilbao: Editorial Desclée De Brouwer.
Montesano, A. (2012). La perspectiva narrativa en terapia familiar sistémica. Revista de psicoterapia, 23(89), 5-50. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4347456
Ochoa, A. (1995). Enfoque de terapia familiar sistémica. La entrevista circular como intervención. Barcelona, España: Herder.
Ricca, G. (2008). Espectros del sujeto. Aproximaciones desde la teoría política y la estética. A Parte Rei, (58). 1-10. Recuperado de http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/ricca58.pdf
Rivas García, R. (2013). Ensayos críticos sobre la posmodernidad. Crisis del sentido de la vida y la historia. Universidad Intercontinental (1ra Edición). México D.F.: Universidad Intercontinental.
Royo, S (2005). Progreso, cultura y capitalismo. Revista de Filosofía Aparte Rei, (41), 1-12.
Sánchez Rengifo, L. (2002). Aspectos históricos y enfoques de la terapia familiar. Colombia: Universidad del Valle.
Sánchez, M. (2013). Conversaciones terapéuticas que acompañan las transformaciones sociolingüísticas en las relaciones sociofamiliares. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, (5), 160-185. Recuperado de http://vip.ucaldas.edu.co/revlatinofamilia/downloads/Rlef5_9.pdf
Sapene, J. P. (s.f.). Preguntas Reflexivas y Estratégicas como Intervención en Terapia Sistémica Individual. Red psicoterapeuta de Rosario Argentina. Recuperado de https://es.scribd.com/doc/59812187/Preguntas-Reflexivas-y-Estrategicas-como-Intervencion-en-Terapia-Sistemica-Individual
Solsona, H. (2002). La tesis de la secularización. Dialéctica trágica de la pérdida de sentido. A Parte Rei, (22), 1-7. Recuperado de http://catedra-laicidad.unam.mx/detalle-articulos-de-interes/505/La-tesis-de-la-secularizaci%C3%B3n-%28dial%C3%A9ctica-tr%C3%A1gica-de-la-p%C3%A9rdida-de-sentido%29—
Tarragona Sáez, M. (2006). Las terapias posmodernas: una breve introducción a la terapia colaborativa, la terapia narrativa y la terapia centrada en soluciones. Psicología Conductual, 14(3), 511-532. Recuperado de https://my.laureate.net/Faculty/webinars/Documents/Psicologia2014/terapias%20posmodernas.%20Colaborativa%20narrativa%20y%20TCS.pdf
Villalba, J. (2002). Jantipa Versus Sócrates. Revista de Filosofía Aparte Rei, (24). 1-4. Recuperado de http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/jantipa.pdf
Wainstein, M. (2012). Familia terapia y posmodernidad. Revista electrónica de la Facultad de psicología, (4), 8-13. Recuperado de http://intersecciones.psi.uba.ar/index.php?option=com_content&view=article&id=126:familia-terapia-y-posmodernidad&catid=9:perspectivas&Itemid=1
Zuleta Araújo, O. (2005). La pedagogía de la pregunta. Una contribución para el aprendizaje. Educere, 9(28), 115-119. Recuperado https://www.redalyc.org/pdf/356/35602822.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
PROPIEDAD INTELECTUAL
Los autores son moral y legalmente responsables del contenido de sus artículos, así como del respeto a los derechos de autor. Por lo tanto, éstos no comprometen en ningún sentido a la Universidad Católica Luis Amigó.
La reproducción de los artículos se regirá conforme a lo descrito en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/