Meanings, obstacles, and ways of contruction: peace from the perspective of university students

Authors

  • Cristhian Adrián García Vergara Estudiante Investigador, Diplomado en Construcción de paz y Derechos Humanos, Trabajo Social. Universidad Francisco de Paula Santander, Cúcuta, Colombia.
  • Mary Angélica Carrillo Lizarazo Estudiante Trabajo Social, Diplomada en Construcción de paz y Derechos Humanos.

DOI:

https://doi.org/10.21501/25907565.2657

Keywords:

Social representations, Peace, Construction of peace, Education, Student

Abstract

The present article includes the findings of the research entitled "Social representations on the peace of the students of the University Francisco de Paula Santander, headquarter"; for this purpose, the theoretical basis and methodology to be followed are presented. The study inquired on the meaning of peace, construction and obstacles to peace from the different visions of young students belonging to different academic programs. It is essential to recognize each student's perspective against what they consider a peace scenario in their social dynamics, and consider the pedagogical role of education to strengthen these scenarios and build a more equitable and human social fabric.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arango Correa, M. (2008). Representaciones y prácticas sobre ciudadanía en estudiantes de octavo grado de educación básica secundaria de tres planteles educativos pertenecientes a estratos sociales diferentes. Trabajo presentado en la Facultad de Educación, para optar al título de Magíster en Educación. Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia. Recuperado de http://tesis.udea.edu.co/dspace/bitstream/10495/445/1/RepresentacionesPracticasCiudadania.pdf

Baquero Rodríguez, J. y Ariza, P. (2014). Educación, paz y posconflicto: oportunidades desde la educación superior. Revista de la universidad de la salle, (65), 115-134. Recuperado de http://revistas.lasalle.edu.co/index.php/ls/article/viewFile/3357/2723

Bautista, F. J. (2012). Racionalidad pacífica. Una introducción a los estudios para la paz: Una introducción a los estudios para la paz. Madrid, España: Librería-Editorial Dykinson.

Bernardelli, L. (2014). Aproximación a iniciativas locales de construcción de paz en Colombia. Trabajo de investigación presentado como requisito parcial para optar por el título de Especialista en Acción sin Daño y Construcción de Paz. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá D.C., Colombia. Recuperado de http://www.bivipas.unal.edu.co/bitstream/10720/682/1/Aproximaci%C3%B3n%20a%20iniciativas%20locales%20de%20construcci%C3%B3n%20de%20paz%20en%20Colombia%20-%20Laura%20Bernardelli.pdf

Benguría Puebla, S., Martín Alarcón, B., Valdés López, M., Pastellides, P. y Gómez Colmenarejo, L. (2010). Observación. Recuperado de https://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/jmurillo/InvestigacionEE/Presentaciones/Curso_10/Observacion_trabajo.pdf

Bonomo, M., & de Souza, L. (2013). Representaciones sociales hegemónicas y polémicas en el contexto de identidad rural [TC]. Avances en Psicología Latinoamericana, 31(2), 402-418. Recuperado de

https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/view/1537

Castrillón Bahamón, G. (2013). Redes sociales, oportunidad de aprendizaje para los jóvenes universitarios. Trabajo de grado para optar al título de Especialista en Periodismo Electrónico. Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia. Recuperado de http://repository.upb.edu.co:8080/jspui/bitstream/123456789/789/1/T_G_Gisel_Lorena_Castrill%C3%B3n_Baham%C3%B3n.pdf

Galtung, J. (2003). Paz por medios pacíficos. Paz y conflicto, desarrollo y civilización. Bilbao, España: Gernika Gogoratus.

Hueso García, V. (2000). Johan Galtung. La transformación de los conflictos por medios pacíficos. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=595158

Jiménez Bautista, F. (2009). Hacia un paradigma pacífico: la paz neutra. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 16, 141-189. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/105/10512244007.pdf

Jiménez Bautista, F. y Rueda Penagos, Z. (2012). Hacia un paradigma pacífico: la paz mundo, la paz compleja y la paz neutra. Ra-Ximhai. 8(3), 223-243. Recuperado de

http://www.uaim.edu.mx/webraximhai/Ej-25articulosPDF/Art10.pdf

Lederach, J. (2000). El abecé de la paz y los conflictos: educación para la paz. Madrid, España: Catarata. Recuperado de https://books.google.com.co/books?id=LINvRa5AxqMC&pg=PA30&lpg=PA30&dq=lederach+y+concepto+de+paz&source=bl&ots=BmU2bwX5Fj&sig=zHqwEa66ICXTw9iZydfr1_ekpmY&hl=es&sa=X&ved=0CDkQ6AEwBWoVChMI-L3_25DCyAIVAuKACh3jUgbJ#v=onepage&q=lederach%20y%20concepto%20de%20paz&f=false

López Becerra, M. H. (2011). Teorías para la paz y perspectivas ambientales del desarrollo como diálogos de imperfectos. Revista Luna Azul, (33), 85-96. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=321727235008

Materán, A. (2008). Las representaciones sociales: un referente teórico para la investigación educativa. Geoenseñanza, 13, (2), 243-248. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/360/36021230010.pdf

Muñoz, F. (2004). Qué son los conflictos. En: Molina, B. y Muñoz, F. Manual de Paz y Conflictos. Granada, España: Universidad de Granada.

Murillo Torrecilla, J., García Hernández, M., Martínez Garrido, C., Martín Martín, N. y Sánchez Gómez, L. (s.f.). La entrevista. Recuperado de https://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/jmurillo/Met_Inves_Avan/Presentaciones/Entrevista_(trabajo).pdf

Robertazzi, M. (2007). Representaciones sociales e imaginario social. Recuperado de http://23118.psi.uba.ar/academica/carrerasdegrado/psicologia/informacion_adicional/obligatorias/036_psicologia_social2/representaciones.pdf

Romero Sánchez, P. (2009). Una aproximación a la paz imperfecta: la kriss rromani y la práctica intercultural del pueblo rrom – gitano – de Colombia experiencias en la manera de hacer las paces. Revista derecho y cambio social, vol. 6(18), p. 31. Recuperado de http://www.derechoycambiosocial.com/revista018/gitanos.pdf

Sarrica, M., & Wachelke, J. (2009). Paz y guerra como representaciones sociales: una exploración con adolescentes italianos. Universitas Psychologica, 9(2), 315-330. Recuperado de

http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000200002

Urbina, J. y Muñoz, G. (2011). Ideas de paz en jóvenes desplazados de la ciudad de Cúcuta. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(9), 321-330. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/alianza-cinde umz/20140402014047/art.JesusErnestoUrbina.pdf

Vasilachis, I. (2009). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona, España: Editorial GEDISA.

Zapata, M. (2009). Acción sin daño y reflexiones sobre prácticas de paz. Una aproximación desde la experiencia colombiana. Programa de iniciativas universitarias para la paz y la convivencia, PIUPC, Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de http://www.bivipas.unal.edu.co/bitstream/10720/363/4/L-221-Zapata_Maria-2009-N_4-205.pdf

Published

2017-12-14

How to Cite

García Vergara, C. A., & Carrillo Lizarazo, M. A. (2017). Meanings, obstacles, and ways of contruction: peace from the perspective of university students. Revista Universidad Católica Luis Amigó, (1), 222–241. https://doi.org/10.21501/25907565.2657

Issue

Section

Investigación