ICT: strategy to improve interpretive reading comprehension in the area of language

Authors

  • Carlos Mauricio Toro Henao Docente: Institución Educativa Gilberto Alzate Avendaño. Licenciado en Filosofía y Letras: Universidad Santo Tomás de Aquino. Especialista en Administración de la Informática Educativa: Universidad de Santander. Magister en Gestión de la Tecnología Educativa: Universidad de Santander.
  • María Nelba Monroy Fonseca Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Ingeniera de Sistemas, Universidad Antonio Nariño. Especialista en Informática Educativa y Multimedios, Fundación Universitaria Los Libertadores. Magíster en Informática Educativa, Universidad Tecnológica Metropolitana de Chile. Candidata a Doctora en Educación, Universidad de Weiner, Perú

DOI:

https://doi.org/10.21501/25907565.2653

Keywords:

Reading Comprehension, Interpretation, Reading Strategies, Information and Communication Technologies (ICT)

Abstract

The purpose of this research focused on optimizing interpretive reading processes (area of language), in the students of Undécimo D (eleventh grade) of the Institución Educativa Gilberto Alzate Avendaño, in the city of Medellín, through the use of Information and Communication Technologies (ICT).

     The study was framed in a quantitative methodology, specifically the quasi-experimental and descriptive method (Valenzuela and Flores, 2012). Also, it was added with an approximation to qualitative approach (Suárez, 2001). The results allowed demonstrating that the implementation of TIC in the scholar arena supports pedagogical processes and the access to knowledge field; likewise, they streamline the relationships between teachers, students and thematic cores of teaching, because ICT generate learning with sense from a continuous motivation (Ferro, Martínez y Otero, 2009).

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Published

2017-12-14

How to Cite

Toro Henao, C. M., & Monroy Fonseca, M. N. (2017). ICT: strategy to improve interpretive reading comprehension in the area of language. Revista Universidad Católica Luis Amigó, (1), 126–148. https://doi.org/10.21501/25907565.2653

Issue

Section

Investigación