Disclosure of active methodologies of evaluation of competency-based learning

Authors

  • Gloria María Sierra Villamil Licenciada en Educación. Doctoranda en Gerencia y Política Educativa. Universidad de Baja California. Educación, MSc. en Evaluación Educativa, Universidad Santo Tomás, MSc. en Educación, Pontificia Universidad Javeriana, MSc. Gestión de Organizaciones, Universidad de Québec y de la Universidad EAN. Directora del grupo de investigación de Ambientes de Aprendizaje. Docente Tiempo Completo. Directora del Assessment Center y Aseguramiento de la calidad. Universidad EAN.
  • Néstor A. Vargas Castro Psicólogo de la Universidad Nacional de Colombia, Filosofía y Teología del Seminario Mayor de Bogotá. Maestría en Ciencia en Medición, Evaluación e Investigación Educativas, Universidad del Valle de Guatemala. Apoyo Gerencia del Conocimiento e Investigaciones. Universidad EAN. Docente Investigador de pregrado y posgrado de la Universidad EAN

DOI:

https://doi.org/10.21501/25907565.2651

Keywords:

Assessment, active methodologies, skills, learning

Abstract

In order to improve the quality of learning processes of teachers in higher education, we have reviewed existing research on best practices that result from solid conceptual contributions to ensure the best results in achieving effective learning for professional life. As a result, this article proposes that higher education teachers must obtain the necessary expertise in the performance of a four-stage learning process combined with deep knowledge of the principles and practices of their particular discipline, to guarantee success in facilitating student’s learning. The four stages of this process are: a) determining the student´s expected professional results, b) adequate translation skills that allow you to generate these results, c) the proper selection and application of active methodologies facilitating the development of these skills and d) the effective use of assessment methodologies of learning process based in competencies, all of them consistent with those used for the generation and facilitation practice. Since fourth stage of the process becomes the most important in the verification of the other three, it is necessary that educative institutions provide a complete instruction that encourages understanding of its importance and how to incorporate it as a practice of working life teacher. Therefore, this article puts in consideration of academics, structure and development of the contents of a training course on active learning methodologies based in competency evaluation.

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Author Biography

Gloria María Sierra Villamil, Licenciada en Educación. Doctoranda en Gerencia y Política Educativa. Universidad de Baja California. Educación, MSc. en Evaluación Educativa, Universidad Santo Tomás, MSc. en Educación, Pontificia Universidad Javeriana, MSc. Gestión de Organizaciones, Universidad de Québec y de la Universidad EAN. Directora del grupo de investigación de Ambientes de Aprendizaje. Docente Tiempo Completo. Directora del Assessment Center y Aseguramiento de la calidad. Universidad EAN.

Medellín-Antioquia

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Published

2017-12-14

How to Cite

Sierra Villamil, G. M., & Vargas Castro, N. A. (2017). Disclosure of active methodologies of evaluation of competency-based learning. Revista Universidad Católica Luis Amigó, (1), 98–112. https://doi.org/10.21501/25907565.2651

Issue

Section

Investigación