How is a communicator to act as mediator through digital narrative?
DOI:
https://doi.org/10.21501/25007858.3136Keywords:
Mediation, communicator, digital platforms, interaction, transmedia, digital narrative.Abstract
The digital platforms have changed the way people communicate by allowing an easier access to any type of information. Nowadays, message diffusion is fast and interactive, since millions of users are daily connected and consuming new content according to their likes and needs. Therefore, it is important that communicators act as mediators to create digital content with a cultural essence that foster it. It is, thus, necessary for communicators to be familiar with the current available digital platforms and their characteristics, in order to transmit effective messages with a favorable usage. Another important requirement is for the mediator to know the language that the target society uses in order to create empathy between emissary and receptor and ensuring a communicative exchange.Downloads
References
Barrios Rubio, A., y Zambrano Ayala, W. (2014). Formación de comunicadores ‘transmedia’ para el público de la generación digital. Index Comunicación, 4(1), 13-36. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4612129
Cáceres Zapatero, M., Brändle Señán, G., y Ruiz San Román, J. (2017). Sociabilidad virtual: la interacción social en el ecosistema digital. Historia y Comunicación Social, 22(1), 233-247. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/HICS.55910
Franquet, R. (1999). Comunicar en la sociedad de la información. Revista de Estudios de Comunicación,4(7). Recuperado de http://www.ehu.eus/zer/hemeroteca/pdfs/zer07-02-franquet.pdf
Peinado Gil, F. (2004). Mediación inteligente entre autores e interactores para sistemas de narración digital interactiva (Trabajo de investigación). Madrid, España: Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de https://www.fdi.ucm.es/profesor/fpeinado/publications/2004-peinado mediacion-MPhil.pdf
Scolari, C. A. (2014). Narrativas transmedia: nuevas formas de comunicar en la era digital. Anuario AC/E de Cultura digital (Tema 6), 71-81 Recuperado de https://www.accioncultural.es/media/Default%20Files/activ/2014/Adj/Anuario_ACE_2014/6Transmedia_CScolari.pdf
Vélez Castillo, P. A. (2013). El activismo digital. La tecnología a favor de la transformación social. Revista Comunicación, (30), 45-43. Recuperado de https://revistas.upb.edu.co/index.php/comunicacion/article/view/2944/2583
Victorino Ramírez, B. (2011). ¿Narrativa digital o digitalización de la narrativa? (Tesis de maestría).Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu. co/5218/1/396245.2011.pdf