How is a communicator to act as mediator through digital narrative?

Authors

  • Elva Emilia Gomez Oviedo Universidad Católica Luis Amigó
  • Jesenia Ruiz Universidad Católica Luis Amigó

DOI:

https://doi.org/10.21501/25007858.3136

Keywords:

Mediation, communicator, digital platforms, interaction, transmedia, digital narrative.

Abstract

The digital platforms have changed the way people communicate by allowing an easier access to any type of information. Nowadays, message diffusion is fast and interactive, since millions of users are daily connected and consuming new content according to their likes and needs. Therefore, it is important that communicators act as mediators to create digital content with a cultural essence that foster it. It is, thus, necessary for communicators to be familiar with the current available digital platforms and their characteristics, in order to transmit effective messages with a favorable usage. Another important requirement is for the mediator to know the language that the target society uses in order to create empathy between emissary and receptor and ensuring a communicative exchange.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elva Emilia Gomez Oviedo, Universidad Católica Luis Amigó

Medellín, Antioquia

References

Barrios Rubio, A., y Zambrano Ayala, W. (2014). Formación de comunicadores ‘transmedia’ para el público de la generación digital. Index Comunicación, 4(1), 13-36. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4612129

Cáceres Zapatero, M., Brändle Señán, G., y Ruiz San Román, J. (2017). Sociabilidad virtual: la interacción social en el ecosistema digital. Historia y Comunicación Social, 22(1), 233-247. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/HICS.55910

Franquet, R. (1999). Comunicar en la sociedad de la información. Revista de Estudios de Comunicación,4(7). Recuperado de http://www.ehu.eus/zer/hemeroteca/pdfs/zer07-02-franquet.pdf

Peinado Gil, F. (2004). Mediación inteligente entre autores e interactores para sistemas de narración digital interactiva (Trabajo de investigación). Madrid, España: Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de https://www.fdi.ucm.es/profesor/fpeinado/publications/2004-peinado mediacion-MPhil.pdf

Scolari, C. A. (2014). Narrativas transmedia: nuevas formas de comunicar en la era digital. Anuario AC/E de Cultura digital (Tema 6), 71-81 Recuperado de https://www.accioncultural.es/media/Default%20Files/activ/2014/Adj/Anuario_ACE_2014/6Transmedia_CScolari.pdf

Vélez Castillo, P. A. (2013). El activismo digital. La tecnología a favor de la transformación social. Revista Comunicación, (30), 45-43. Recuperado de https://revistas.upb.edu.co/index.php/comunicacion/article/view/2944/2583

Victorino Ramírez, B. (2011). ¿Narrativa digital o digitalización de la narrativa? (Tesis de maestría).Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu. co/5218/1/396245.2011.pdf

Published

2019-02-21

How to Cite

Gomez Oviedo, E. E., & Ruiz, J. (2019). How is a communicator to act as mediator through digital narrative?. JSR Funlam Journal of Students’ Research, (3), 109–116. https://doi.org/10.21501/25007858.3136

Issue

Section

Artículos de Investigación y revisión