Internationalization: an approach to business growth
DOI:
https://doi.org/10.21501/25007858.3135Keywords:
Business competitiveness, business growth, globalization, internationalization.Abstract
Currently, organizations face a serious sustainability threat because of a competitive local market as a result of the globalization of economy in the last couple of years. This situation has brought about the need to develop innovative strategies for business growth. This paper presents a theoretical revision, a way to analyze the internationalization strategy as a key factor in growth and also analyze important elements that limit it.Downloads
References
Baumol, W. J. (1959). Business behavior, value and growth. New York: Macmillan. Retrieved from http:// garfield.library.upenn.edu/classics1982/A1982NU66200001.pdf
Baumol, W. J. (1962). On the theory of expansion of the firm. The American Economic Review. 52(5),1078-1087. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/1812183?seq=1#page_scan_tab_contents
Blázquez, F., Dorta, J. A., y Verona, M. C. (2006). Concepto, perspectivas y medida del crecimiento empresarial. Cuadernos de Administración, 19(31), 165-195. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/cadm/v19n31/v19n31a07.pdf?iframe=true&width=80%&height=80%
Brockhoff, K. (1974). Política de crecimiento de la empresa. En S. García Echevarría (rol), Economía de la empresa y política económica de la empresa. Esic-Market. Recuperado de https://dspace.uah.
es/dspace/bitstream/handle/10017/6363/Econom%C3%ADa%20de%20la%20empresa%20y%20pol%C3%ADtica%20econ%C3%B3mica.pdf?sequence=1
Brunet, I., y Belzunegui, A. (2000). Empresa y estrategia en la perspectiva de la competencia global. Barcelona: Editorial Ariel.
Bueno, E. (1998). El capital intangible como clave estratégica en la competencia actual. Boletín de Estudios Económicos, 164, 205-229. España: Asociación de Licenciados en Ciencias Económicas por la Universidad Comercial de Deusto.
Canals, J., y Canals, J. (1994). La internacionalización de la empresa: cómo evaluar la penetración en mercados exteriores. España:McGraw-Hill.
Claver, E., y Quer, D. (2000). Estrategias de internacionalización de la empresa. España: Editorial Club Universitario. Recuperado de http://www.editorial-club-universitario.es/pdf/193.pdf
Correa, A. (1999). Factores determinantes del crecimiento empresarial (tesis). España: Universidad de la Laguna. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=776
Cuervo, A. (2004). Dificultades en la internacionalización de la empresa. Universia Business Review, (4), 18-29. Recuperado de https://ubr.universia.net/article/view/506/ dificultades internacionalizacion-empresa
Dunne, P., & Hughes, A. (1994). Age, Size, Growth and Survival: U.K. companies in the 1980s. The Journal of Industrial Economics, 42(2), 115-140. DOI: 10.2307/2950485
Feindt, S., Jeffcoate, J., & Chappell, C. (2002). Identifying success factors for rapid growth in SME e-commerce. Small Business Economics, 19(1), 51-62. Recuperado de https://link.springer.com/
article/10.1023/A:1016165825476
Fernández, E., y Vázquez, C. J. (1994). La internacionalización de la empresa (documento de trabajo). Oviedo: Universidad de Oviedo. Recuperado de https://econo.uniovi.es/biblioteca/documentos-trabajo-ccee-ee/1994
Fernández, Z. (1993). La organización interna como ventaja competitiva para la empresa. Papeles de Economía Española, (56), 178-193. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=64946
Galán, J. I., Galende, J., y González, J. (2000). Factores determinantes del proceso de internacionalización.El caso de Castilla y León comparado con la evidencia española. Economía Industrial, (333), 33-48. Recuperado de http://www.minetad.gob.es/Publicaciones/Publicacionesperiodicas/EconomiaIndustrial/RevistaEconomiaIndustrial/333/07.J.I.GALAN.pdf
García, J. (2004). La ley del efecto proporcional: una aplicación al estudio del crecimiento empresarial asturiano. Portugal: Estoril.
Gibrat, R. (1931). Les inégalites économiques. Paris, France: Sirey.
Grant, R. (2004). Dirección estratégica: conceptos, técnicas y aplicaciones. Thomson.
Hitt, M. A., Ireland, R. D., y Hoskisson, R. E. (1999). Administración estratégica: competitividad y globalización, conceptos y casos. Cengage learning (7ª ed.). Recuperado de http://biblioteca.utma.edu.pe/
sites/default/files/Administraci%C3%B3n%20estrat%C3%A9gica%20-%20Competitividad%20y%20 globalizaci%C3%B3n%20-%20Hitt%2C%20Ireland%20%26%20Hoskisson%20-%207ed.pdf
Johanson, J., & Vahlne, J. E. (1990). The mechanism of internationalization. International Marketing Review,
(4), DOI: https://doi.org/10.1108/026513390101374
Jovanovic, B. (1982). Selection and the evolution of industry. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 50(3), 649-670. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/1912606?seq=2#page_scan_tab_contents.
Leunidou, L. (1995). Export simulation: a non-exporter’s perspective. European Journal of Marketing, 29(8),17-36. DOI: https://doi.org/10.1108/030905695100975
Marris, R. (1964). The economic theory of managerial capitalism. Palgrave macmillan. DOI:10.1007/978-1-349-81732-0
Menguzzato, M., y Renau, J. J. (1991). La dirección estratégica de la empresa. Cuadernos, (23), 127-135. Recuperado de http://cuadernos.uma.es/pdfs/pdf498.pdf
Morello, G. (2001). El proceso de internacionalización. Editorial Universitaria.
Nariño, L. M., Peña, I. D., y Nieto, L. M. (2010). Internacionalización de las empresas colombianas, caso:Automundial. Bogotá: Universidad del Rosario. Recuperado de http://repository.urosario.edu.co/
bitstream/handle/10336/2010/1026258249-2010.pdf;sequence=1
Penrose, E. T. (1959). The theory of the growth of the firm. Oxford: University Press. (4ª Ed.) Recuperado de https://books.google.com.co/booksid=85FLx2NQlaoC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Penrose, E. T., y Varela, F. (1962). Teoría del crecimiento de la empresa (1ª ed.). Madrid: Aguilar.
Penrose, E. T. (1995). The theory of the growth of the firm. Oxford: University Press. Recuperado de http:// www.oxfordscholarship.com/view/10.1093/0198289774.001.0001/acprof-9780198289777
Pla Barber, J., y León Darder, F. (2004). Dirección de empresas internacionales. Pearson.
Perroux, F. (1964). Las industrias motrices y la planificación del crecimiento de una economía nacional.Revista de Economía y Estadística, 8(1), 39-89. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/REyE/article/viewFile/3566/5641
Petrakis, P. E. (1997). Entrepreneurship and growth: creative and equilibrating events. Small Business Economics, (9), 383-402. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1007980925402.
Porter, M. E. (1990). The competitive advantage of nations. New York: Harvard Business Review. Retrieved from https://books.google.com.co/booksid=CqZzxAxBpfEC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Porter, M. (1994). Estrategia competitiva, técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. Continental.
Puerto, D. P. (2010). La globalización y el crecimiento empresarial a través de estrategias de internacionalización. Pensamiento y Gestión, (28), 171-195. Recuperado de http://www.redalyc.org/ pdf/646/64615176009.pdf
Rialp, A. (1999). Los enfoques micro-organizativos de la internacionalización de la empresa: una revisión y síntesis de la literatura. Cambio Tecnológico y Competitividad, (781). Recuperado de http://www.revistasice.info/cachepdf/ICE_781_117 128__5F6320F1F9F499454DA33296EB4ECF86.pdf
Rodríguez, A. (2015). Estrategias de crecimiento en empresas multinacionales: BuyVip y Privalia. Universidad de León. Recuperado de https://buleria.unileon.es/bitstream/handle/10612/4050/71520095P_GCI Diciembre14.pdf.pdf?sequence=1
Thompson, A. A., y Strickland, A. J. (2004). Administración estratégica: teoría y casos (18ª ed.). México:McGraw-Hill. Recuperado dehttp://aulavirtual.iberoamericana.edu.co/recursosel/documentos_paradescarga/1.%20Peteraf,%20T%3B%20Strickland,%20G.%20(201).pdf
Valenzuela, E. (2004). Consideración de los intangibles en la evaluación de acciones por los analistas financieros. Revista Mexicana de Economía y Finanzas, 3(2), 101-126. Recuperado de http://www.remef.org.mx/index.php/primera/article/view/185/247
Vilaseca Requena, J., Torret Sellens, J., y Lladós Masllorens, J. (2003). Inversión en intangibles y competitividad internacional de la gran empresa española. Estudios de Economía Aplicada, 21(3), 503-520.
Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/301/30121306.pdf