The experience of therapeutic intervention education: Reflections on a training exercise of the Family Therapy specialization program at Universidad Católica Luis Amigó

Authors

  • Gintay Archbold Correa Universidad Católica Luis Amigó
  • Viviana Marcela Arias Zapata Universidad Católica Luis Amigó
  • Erica Evidalia Fernández Vélez Universidad Católica Luis Amigó
  • Ana Maria Florez Gómez Universidad Católica Luis Amigó
  • Edwin Eliecer González Muñoz Universidad Católica Luis Amigó
  • Aura Milena González Vergara Universidad Católica Luis Amigó
  • Andrea Lopera Duque Lopera Duque Universidad Católica Luis Amigó
  • Daniela Marin Toledo Universidad Católica Luis Amigó
  • Maria Camila Monsalve Tamayo Universidad Católica Luis Amigó
  • Diana Johanna Ospina Jaramillo Universidad Católica Luis Amigó
  • Astrid Elena Pulgarín Jaramillo Universidad Católica Luis Amigó
  • Kelly Alejandra Ruiz Correa Universidad Católica Luis Amigó
  • Eunice Toro Bedoya Universidad Católica Luis Amigó
  • Vidal Alvarez Carmin Universidad Católica Luis Amigó

DOI:

https://doi.org/10.21501/25007858.3133

Keywords:

Training, family therapy, communication, self, reflection.

Abstract

This paper establishes some reflections as result of a training exercise in the family therapeutic intervention carried out with families, during the first semester of the Family Therapy specialization program at Universidad Católica Luis Amigó. This exercise brings about meaning issues such as: the understanding of one´s self, communication as a possibility, the use of techniques and observation experiences in early sessions with families. The analysis of this training experience, is based on conceptual and life elements that are fundamental in family therapy that try influence the professional exercise under a systematic epistemology with a theoretical basis and a true reflective process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gintay Archbold Correa, Universidad Católica Luis Amigó

Medellín, Antioquia

References

Agudelo, M. (2005). El self, una construcción inacabada en el proceso de entrenamiento de terapeutas familiares sistémicos. En P. Estrada Arango (Ed.), Terapia familiar sistémica. Experiencias, saberes y conocimientos. Medellín, Colombia: Editorial UPB.

Canevaro, A., Abeliuk, Y., Condeza, M., Escala, M. A., García, G., y Montes, J. (2016). El nacimiento del terapeuta sistémico. El trabajo directo con las familias de origen de los terapeutas en formación. Revista

Redes, 34, 127-144. Recuperado de http://www.redesdigital.com.mx/index.php/redes/article/view/189

Ceberio, M., Moreno, J. y Des Champs, C. (2000). La formación y el estilo del terapeuta. Revista Perspectivas Sistémicas, (60). Recuperado de http://www.redsistemica.com.ar/formacion3.htm

Ceberio, M., y Linares, J. (2005). Ser y hacer en terapia sistémica: la construcción del estilo terapéutico.España: Ediciones Paidós Ibérica.

De Bernart, R., y Dobrowolski, C. (1998). La supervisión clínica en la formación. Revista Redes, (4), 31-52.Recuperado de http://www.redesdigital.com.mx/index.php/redes/article/view/117/56

De Shazer, S., & Berg, I. K. (1991). Haciendo terapia: una revisión post-estructural. Cuadernos de Terapia familiar, 18, 17-30.

Foerster, H. (1998). Sistémica elemental: desde un punto de vista superior. Medellín: Universidad EAFIT.

Fruggeri, L. (1996). El proceso terapéutico como construcción social del cambio. En: Sh. McNamee y K. Gergen (Comps.), La terapia como construcción social. Barcelona: Ed. Paidós.

Goldrick, M., y Gerson, R. (1993). Genogramas en la evaluación familiar. Barcelona, España: Gedisa.

Ortega, J., y Lema, R. (2017). Estrategias y técnicas para aumentar la intensidad terapéutica. Revista Redes, (36), 1514-170. Recuperado de http://redesdigital.com.mx/index.php/redes/article/view/222

Pakman, M. (1997). La psicoterapia en contextos de pobreza y la disonancia étnica: el constructivismo y el construccionismo social como metodología para la acción. En M. Pakman (Comp.), Construcciones de la experiencia humana. Barcelona: Gedisa.

Pearce, B. (1994). Nuevos modelos y metáforas comunicacionales. En D. Fried Schnitman (Coord.), Nuevos paradigmas, cultura y subjetividad (pp. 265-283). Barcelona: Paidós.

Rodríguez, A., y Pérez, D. (2017). Voz, palabra y escritura. Poiésis, (32), 149-157. Recuperado de http:// www.funlam.edu.co/revistas/index.php/poiesis/article/view/2307/1744

Rodríguez, A. (2016). La comunicación familiar. Una lectura desde la terapia familiar sistémica. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 8, 26-43. Recuperado de http://revlatinofamilia.ucaldas.edu.

co/downloads/Rlef8_3.pdf

Rodríguez, H. (2008). Del constructivismo al construccionismo: implicaciones educativas. Educación y desarrollo social, 2(1), 71-89. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2692738.pdf

Selvini, M. (Comp.). (1990) Elaboración de hipótesis, circularidad, neutralidad: tres directrices para la coordinación de la sesión. En: Crónica de Una Investigación. Barcelona: Editorial Paidós.

Sluzki, C. (2006). Victimización, recuperación y las historias con mejor forma. Sistemas Familiares, 22(1-2),5-20. Recuperado de https://www.enp.edu.uy/images/Genero/General%20de%20Violencia/Historias%20con%20mejor%20forma%20Sluzky.pdf

Soto, R. M., Martínez, M., Garberi, R., Compañ, E., y Sánchez, F. (1996). Derivación y terapia familiar:un análisis sistémico. Atención Primaria, 18(2), 70-74. Recuperado de http://www.elsevier.es/

es-revista-atencion-primaria-27-articulo-derivacion-terapia-familiar-un-analisis-14302

Varela, F. J. (1979). Principles of biological autonomy. Amsterdam: Elsevier.

Watzlawick, P., y Jackson, D. (1967/1971). Teoría de la comunicación humana. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.

White, M. (2002). Reescribir la vida: entrevistas y ensayos. (V. Tirotta, Trad.). España: Gedisa.

Published

2019-02-21

How to Cite

Archbold Correa, G., Arias Zapata, V. M., Fernández Vélez, E. E., Florez Gómez, A. M., González Muñoz, E. E., González Vergara, A. M., Lopera Duque, A. L. D., Marin Toledo, D., Monsalve Tamayo, M. C., Ospina Jaramillo, D. J., Pulgarín Jaramillo, A. E., Ruiz Correa, K. A., Toro Bedoya, E., & Alvarez Carmin, V. (2019). The experience of therapeutic intervention education: Reflections on a training exercise of the Family Therapy specialization program at Universidad Católica Luis Amigó. JSR Funlam Journal of Students’ Research, (3), 74–85. https://doi.org/10.21501/25007858.3133

Issue

Section

Artículos de Investigación y revisión