Teachers’ perceptions regarding the functional diversity
DOI:
https://doi.org/10.21501/25007858.2593Keywords:
Functional diversity, Perceptions, Feelings, Legislation.Abstract
This article describes the teachers' perceptions regarding functional diversity and the participation and permanence of this population in the university environment. It was carried out by means of a qualitative study, with phenomenological approach, for which deep interviews were carried out to sixteen teachers, from eight public and private universities of the city of Medellin, as well as some members of the student population with functional and conventional diversity. Later they are systematized in the program Atlas.ti, giving rise to three categories of analysis: Functional Diversity, superimposing the mind limits; Teacher’s perceptions, from ignorance to disinterest and rights approach, beyond legislation.Downloads
References
Calderón, R. (2007). Actitud docentes de la Universidad de Costa Rica hacia los (as) estudiantes con discapacidad
de la Universidad. Revista Educación, 31(1), pp. 11-42. Recuperado de: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/1251
Departamento Administrativo Nacional de Estadística (2005).Censo General 2005. Discapacidad, personas con limitaciones permanentes. Recuperado de: https://www.dane.gov.co/files/censo2005/discapacidad.pdf
Constitución política de Colombia (1991) Artículo 13 [Titulo II]. . Bogotá, Colombia: Legis.
Dussan, C. (2010). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad: antecedentes y sus
nuevos enfoques. International Law: Revista Colombiana de Derecho Internacional, (16), pp. 347-380.
Recuperado de: http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/internationallaw/article/view/13841/11138
Ferreira, M. y Rodríguez, S. (2010). Diversidad funcional: sobre lo normal y lo patológico en torno a la condición social de la discapacidad. Cuadernos de Relaciones Laborales, 28(1), pp. 64-83. Recuperado de: http://www.mferreira.es/Documentos_nuevo/DF_SRDyMAVF.pdf
ONU. (2016). Declaración universal de derechos humanos. Inmanencia. Revista del Hospital Interzonal
General de Agudos (HIGA) Eva Perón, 4(2). Recuperado de: http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/inmanencia/article/view/8540Lobato. M y Romañach J. (2005). Diversidad funcional, nuevo término
para la lucha por la dignidad en la diversidad del ser humano. Foro de vida independiente. Recuperado de: http://centrodocumentaciondown.com/uploads/documentos/1dcb1a899435d2b2806acdf5dbcf17aa941abd8d.pdf
Padilla, Sarmiento, y Coy. (2013). Educación inclusiva y diversidad funcional en la universidad .
Recuperado de: http://search.proquest.com/openview/ea1fe9f9a97da296e665a754278b3121/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2035757