Teachers’ perceptions regarding the functional diversity

Authors

  • Juan Diego García Vásquez Universidad Católica Luis Amigó
  • Marinela Piedrahita Callejas Universidad Católica Luis Amigó
  • Andres Felipe López Fernández Universidad Católica Luis Amigó
  • Sandra Isabel Mejia Zapata Universidad Católica Luis Amigó

DOI:

https://doi.org/10.21501/25007858.2593

Keywords:

Functional diversity, Perceptions, Feelings, Legislation.

Abstract

This article describes the teachers' perceptions regarding functional diversity and the participation and permanence of this population in the university environment. It was carried out by means of a qualitative study, with phenomenological approach, for which deep interviews were carried out to sixteen teachers, from eight public and private universities of the city of Medellin, as well as some members of the student population with functional and conventional diversity. Later they are systematized in the program Atlas.ti, giving rise to three categories of analysis: Functional Diversity, superimposing the mind limits; Teacher’s perceptions, from ignorance to disinterest and rights approach, beyond legislation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Diego García Vásquez, Universidad Católica Luis Amigó

Medellín, Antioquia

References

Calderón, R. (2007). Actitud docentes de la Universidad de Costa Rica hacia los (as) estudiantes con discapacidad

de la Universidad. Revista Educación, 31(1), pp. 11-42. Recuperado de: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/1251

Departamento Administrativo Nacional de Estadística (2005).Censo General 2005. Discapacidad, personas con limitaciones permanentes. Recuperado de: https://www.dane.gov.co/files/censo2005/discapacidad.pdf

Constitución política de Colombia (1991) Artículo 13 [Titulo II]. . Bogotá, Colombia: Legis.

Dussan, C. (2010). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad: antecedentes y sus

nuevos enfoques. International Law: Revista Colombiana de Derecho Internacional, (16), pp. 347-380.

Recuperado de: http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/internationallaw/article/view/13841/11138

Ferreira, M. y Rodríguez, S. (2010). Diversidad funcional: sobre lo normal y lo patológico en torno a la condición social de la discapacidad. Cuadernos de Relaciones Laborales, 28(1), pp. 64-83. Recuperado de: http://www.mferreira.es/Documentos_nuevo/DF_SRDyMAVF.pdf

ONU. (2016). Declaración universal de derechos humanos. Inmanencia. Revista del Hospital Interzonal

General de Agudos (HIGA) Eva Perón, 4(2). Recuperado de: http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/inmanencia/article/view/8540Lobato. M y Romañach J. (2005). Diversidad funcional, nuevo término

para la lucha por la dignidad en la diversidad del ser humano. Foro de vida independiente. Recuperado de: http://centrodocumentaciondown.com/uploads/documentos/1dcb1a899435d2b2806acdf5dbcf17aa941abd8d.pdf

Padilla, Sarmiento, y Coy. (2013). Educación inclusiva y diversidad funcional en la universidad .

Recuperado de: http://search.proquest.com/openview/ea1fe9f9a97da296e665a754278b3121/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2035757

Published

2017-04-12

How to Cite

García Vásquez, J. D., Piedrahita Callejas, M., López Fernández, A. F., & Mejia Zapata, S. I. (2017). Teachers’ perceptions regarding the functional diversity. JSR Funlam Journal of Students’ Research, (2), 117–127. https://doi.org/10.21501/25007858.2593

Issue

Section

Artículos de Investigación y revisión