Pillars of Early Education: Learning Mediators
DOI:
https://doi.org/10.21501/25007858.2582Keywords:
Didactic strategies, Pedagogical methods, Strategies pillars of initial education.Abstract
This article intends to make known the importance of articulating the didactic strategies’ pillars of early education like: artistic languages, games, literature and the exploration of the environment, being rectors of early childhood. In accordance with it, it describes the concept of didactical strategy, as well as each of the four pillars mentioned and possible strategies that can be implemented in the classroom, in order to facilitate the integral development of the boys and girls in preschool. With this in mind, it is paramount promoting that the teacher establishes a practical-coherent discurse, between the pedagogical method and the activities that facilitate its application in the classrooms.Downloads
References
Akoschky, J., Brandt, E., Calvo, M., Chapato, M., Harf, R., Kalmar, D., Spravkin, M.,Terigi, F. y Wiskitski, J.(2002). Artes y escuela. Buenos aires, Argentina: Paidos.
Bonnafé, M. (2007). Los libros: eso es bueno para los bebés. México: Editorial Océano.
Cañas, J. (2009). Didáctica de la expresión dramática. Barcelona, España: Octaedro.
Escalante, D. y Caldera, R. (2008). Literatura para niños: una firma natural de aprender a leer. Educere,12(43), pp. 669-678. Recuperado de:http://www.redalyc.org/pdf/356/35614570002.pdf
Ley general de educación, No. 115, 1994. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles85906_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (1998). Serie Lineamientos curriculares de preescolar. Bogotá, Colombia:Cooperativa Editorial Magisterio.
Ministerio de Educación Nacional. (2013). Actividades rectoras de la primera infancia y la educación
inicial. Recuperado de:http://www.mineducacion.gov.co/primerainfancia/1739/w3-article-178032.html
Ministerio de Educación Nacional. (2014a). El arte en la educación inicial.Recuperado de:http://www. colombiaaprende.edu.co/html/familia/1597/articles341487_doc21.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2014b). El juego en la educación inicial. Recuperado de:http://www.
colombiaaprende.edu.co/html/familia/1597/articles341487_doc22.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2014c). La literatura en la educación inicial. Recuperado de: http:// www.colombiaaprende.edu.co/html/familia/1597/articles341487_doc23.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2014d). La exploración del medio en la educación inicial. Recuperadode: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/familia/1597/articles341487_doc24.pdf
Oltra, M. (2013). Los títeres: un recurso educativo. Revista de Intervención Socioeducativa, 54, pp. 164-179.
Pérez, I.(2000). Didáctica de la educación plástica. Buenos aires, Argentina: ateneo.
Real Academia Española. (2014). Diccionario de la lengua española (23ed.). Recuperado dehttp://dle.rae.
es/?w=literatura&o=h
Congreso de la República de Colombia (1994). Ley General de Educación. Bogotá, Colombia: Congreso de la república.
Sierra, Z. (2010). Juego Dramático y pensamiento. Revista educación y pedagogía, (12), pp.91-111.
Tobón, S. (2004). Formación Basada en competencias. Bogotá, Colombia: Eco ediciones, 2004.