Strategies implemented in psychoactive substance prevention programmes
DOI:
https://doi.org/10.21501/24631779.3375Keywords:
Life Skills, Preventive strategies, Substance use, Support networks, Prevention programAbstract
Strategies implemented in psychoactive substance prevention programmes are presented. The study is qualitative in type, with a hermeneutic approach. Triangulation was made with experts and authors on the subject of drugs, so that the interpretation was performed through a categorical system (Atlas TI). The results show how life skills are the 0.most widely
used strategies in some of the programs, as well as thoughtful, experiential workshops, informational strategies, training and alternative generation, as well as support networks and attention routes. These efforts regarding preventive strategies need to strengthen processes of continuity and methodological rigor based on scientific evidence.
Downloads
References
Acero Achirica, A., Moreno Arnedillo, G., Moreno Arnedillo, J., y Sánchez Pardo, L. (2002). La prevención de las drogodependencias en el tiempo de ocio. Madrid: Asociación Deporte y Vida. Recuperado de http://www.socidrogalcohol.org/phocadownload/Publicaciones/prevencion/Documentos/Precvencion%20drogodependencias%20tiempor%20de%20ocio,%202002.pdf
Ander-Egg, E. (2007). El taller: una alternativa de renovación pedagógica (No. 316). Buenos Aires, Argentina: Magisterio del Río de La Plata. Recuperado de https://uacmtalleresliterarios.files.wordpress.com/2011/02/el-taller-como-sistema-de-ensec3b1anza-aprendizaje.pdf
Asociación de Técnicos para el Desarrollo de Programas Sociales. (2012). PAD. Servicio de Prevención de Adicciones, Ministerio de sanidad servicios sociales e igualdad. Recuperado de http://www.codajic.org/sites/www.codajic.org/files/Servicio%20de%20Prevenci%C3%B3n%20de%20Adicciones%20.%20Madrid%20Espa%C3%B1a.pdf
Becoña, E. (2002). Bases científicas de la prevención de las drogodependencias. Plan Nacional sobre Drogas, Ministerio del Interior.
Betancourt Jaimes, R., Guevara Murillo, L. N., y Fuentes Ramírez, E. M. (2011). El taller como estrategia didáctica, sus fases y componentes para el desarrollo de un proceso de cualificación en el uso de tecnologías de la información y la comunicación (TIC) con docentes de lenguas extranjeras. Caracterización y retos. Bogotá: Universidad de La Salle, Facultad de Ciencias de la Educación. Recuperado de http://repository.lasalle.edu.co/bitstream/handle/10185/7927/T26.11%20B465f.pdf
Burkhart, G. (2015). ¿Confiamos demasiado en el valor de la cognición y de la educación en la prevención? Revista Española de Drogodependencias, 40(4), 61-70. Recuperado de https://www.aesed.com/upload/files/vol-40/n-4/v40n4_5.pdf
Espada, J. P., Méndez, X., Botvin, G. J., Griffin, K. W., Orgilés, M., y Rosa, A. I. (2002). ¿Éxito o fracaso de la prevención del abuso de drogas en el contexto escolar? Un metaanálisis de los programas en España. Psicología conductual, 10(3), 581-602. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=288300
García Averasturi, F. (2010). Prevención efectiva del consumo de sustancias psicoactivas en chicos y chicas adolescentes. Una revisión actualizada de la materia. Islas Canarias: Colegio Oficial de Psicólogos de las Palmas. Recuperado de http://www.descentralizadrogas.gov.co/wp-content/uploads/2015/01/Prevencion-efectiva-del-consumo-SPA-en-chicos-y-chicas.pdf
Guzmán, J., y Huenchuan, S. (2003). Redes de apoyo social de personas mayores: marco teórico conceptual. En L. Riveros (Presidencia), Viejos y Viejas. Participación, Ciudadanía e Inclusión Social. Ponencia llevada a cabo en el 51 Congreso Internacional de Americanistas de Santiago de Chile, Chile.
Machín, J. (2010). Modelo ECO2: redes sociales, complejidad y sufrimiento social. REDES- Revista hispana para el análisis de redes sociales, 18(12), 305-325
Moral Jiménez, M., Ovejero Bernal, A., Sirvent Ruiz, C., y Rodríguez Díaz, F. (2005). Prevención e intervención psicosocial sobre el consumo juvenil de sustancias psicoactivas: Comparación de la eficacia preventiva de cuatro programas. Intervención Psicosocial, 14(2), 189-208. Recuperado de http://www.copmadrid.org/webcopm/publicaciones/social/99051.pdf
Oliver Pece, J., Fábregas Galán, I., Lerín Bonilla, M., y Nieves Martín, Y. (2012). PIUMAD: Un Programa para la prevención de adicciones en Universidades de Madrid. Recuperado de http://www.madridsalud.es/publicaciones/adicciones/doctecnicos/GPIUMAD_NOV2012.pdf
Organización de los Estados Americanos (OEA). (2005). Lineamientos Hemisféricos de la CICAD en Prevención Escolar. Washington D.C.: Organización de los Estados Americanos. Recuperado de http://www.cicad.oas.org/fortalecimiento_institucional/savia/PDF/otrosdocumentos/Lineamientos-Prev-Esc-esp.pdf
Organización Mundial de la Salud (OMS). (1993). Life Skills Education for Children and Adolescents in Schools. Programed on Mental Health. Ginebra.
Organización Mundial de la Salud (OMS). (1993). The Development of Dissemination of Life Skills Education: An Overview. Programed on Mental Health. Ginebra.
Pérez-Gómez, A., y Mejía-Trujillo, J. (2015). Evolución de la prevención del consumo de drogas en el mundo y en América Latina 1970-2014. Colombia: Corporación Nuevos Rumbos. Recuperado de http://nuevosrumbos.org/wp-content/uploads/2015/12/Evolucio%C2%A6%C3%BCn-de-la-prevencio%C2%A6%C3%BCn-de-drogas-en-el-mundo-y-en-Ame%C2%A6%C3%BCrica-Latina-1970-2014-copia.pdf
Pérez Gómez, A., Mejía Trujillo, J., y Becoña Iglesias, E. (Eds.). (2015). De la prevención y otras historias. Historia y evolución de la prevención del consumo de alcohol y drogas en América Latina y en Europa. Bogotá: California-Edit. Recuperado de http://www.pensamientopenal.com.ar/system/files/2016/10/doctrina44299.pdf
Robertson, E., David, S., y Rao, S. (2004). Cómo prevenir el uso de drogas en los niños y los adolescentes. Una guía con base científica para padres, educadores y líderes de la comunidad Instituto Nacional sobre el Abuso de Drogas. Departamento de Salud y Servicios Humanos de los Estados Unidos. Recuperado de https://www.drugabuse.gov/sites/default/files/redbook_spanish.pdf
Salvador, G. (2016). Herramientas de orientación y apoyo para la prevención y atención del consumo de sustancias psicoactivas desde alcohol y tabaco, en niños, niñas y adolescentes PARD y en Clubes Prejuveniles y Juveniles. Instituto Colombiano de Bienestar Familiar y Organización Internacional para las Migraciones. Recuperado de http://www.descentralizadrogas.gov.co/wp-content/uploads/2015/01/Herramientas-de-orientacion-y-apoyo-para-prevencion-consumo-COL-316.pdf
Strauss, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia, Facultad de Enfermería de la Universidad de Antioquia, Ansel Strauss y Juliet Corbin y Sage. Recuperado de https://diversidadlocal.files.wordpress.com/2012/09/bases-investigacion-cualitativa.pdf
Tobón Correa, O. (2015). El autocuidado. Una habilidad para Vivir. Hacia la promoción de la salud, 8(1), 38-50. Recuperado de http://promocionsalud.ucaldas.edu.co/downloads/Revista8_5.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
INTELLECTUAL PROPERTY
The authors are morally and legally responsible for the content of their articles, as well as respect for copyright. Therefore, these do not compromise in any way the Luis Amigó University Foundation.
The reproduction of the articles will be governed as described in http://creativecommons.org/
PUBLICATIONS POLICY
• The author must send the statement of assignment of economic rights and the declaration of conflicts of interest in favor of the journal. Said document will be provided by the Editor and indicates the originality of the article, which is not published and which is not simultaneously postulated in another medium.
• The address of the journal Drugs and Addictive Behavior will confirm to the author, in a maximum of three (3) days, the reception of the received contribution, if its sending is done through the electronic mail; or immediately, if it is entered through the OJS (Open Journal Systems). The reception of articles does not imply an obligation to publish them.
• The journal Drugs and Addictive Behavior will submit the articles received for initial evaluation by the Editorial Committee; In case the Committee finds the material relevant, it will be evaluated by anonymous arbitrators, who will determine if it is publishable.
• Once the evaluation of the article has begun, the authors agree not to remove it in any part of the process.
• Printed items will not be received. All the proponents will have to send their writings through the e-mail of the magazine or the OJS.
• Partial versions of the text will not be received, that is, those that the author considers to modify and that are not structurally adjusted to a type of article.
• Once the article is sent, it is understood that the author authorizes the publication of their contact information and institutional affiliation.
• The authors are directly responsible for the ideas, judgments and opinions expressed in the articles; in such a way that the content does not compromise the thinking of the Editorial Committee or the Institution.
ETHICS OF PUBLICATION
• The Editorial Committee, by virtue of transparency in the processes, will ensure the academic quality of the journal.
• Causes of rejection are considered: plagiarism and self-plagiarism, adulteration, invention or falsification of content and author data, and that the article is not original and unpublished.
• The editor will verify the relevance of the article, in accordance with the policies of the journal and supported by Turnitin's Originality Check, software that detects errors in the handling of appointments, possible copies and plagiarism. If it considers it viable, it will send the article to the arbitrators; otherwise it will report the findings to the author and discard it. The articles must have a minimum originality level of 75%.
• In no case, the journal's management will require the author to cite it or publish articles with conflicts of interest.
• If once the article is published: 1) the publisher discovers plagiarism, adulteration, invention or falsification of data of the content and the author or substantive errors that attempt against the quality or scientificity, may request its removal or correction. 2) A third party detects the error, it is the obligation of the author to retract immediately and proceed to the public removal or correction.
• The opinions contained in the articles are attributable exclusively to the authors; therefore, the Institution is not responsible for what they may generate.