Social representations on substance consumption in a college context: the voices of students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/24631779.2632

Keywords:

Addiction, Drugs, Social interaction, Social system

Abstract

The purpose of this study was to describe the social representations associated to legal and illegal substance consumptions created by college students in a private city in Medelllín. The study was carried out under a qualitative approach with a descriptive reach. Data collection was done through a survey and a set of incomplete sentences which were completed by a group of 100 students. The findings show that students think that students consider substance consumption from the possibility of choosing, they also associate it to risk, likewise, they question the social and institutional prejudice that the access to drugs in the college context brings. The findings were classified into the following categories: perception on the
college consumer, substance consumption and access to drugs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araya, S. (2002). Las representaciones sociales: ejes para su construcción. Costa Rica: FLACSO.

Ayestarán, S., De Rosa, A. y Páez, D. (1987). Representación social, procesos cognitivos y desarrollo de la cognición social. En D, Páez (Autor), Pensamiento, individuo y sociedad. Cognición y representación social (pp. 70-182). Madrid: Fundamentos.

Barona Tovar, G. (2012). Drogas, adicción, daño: ficciones contemporáneas. Cultura y drogas, 17(19), 13-38. Recuperado de http://vip.ucaldas.edu.co/culturaydroga/downloads/Culturaydroga17(19)_2.pdf

Briones, A., Cumsille, F., Henao, A. y Pardo, B. (2013). El problema de las drogas en las Américas. Recuperado de: http://www.oas.org/documents/spa/press/Introduccion_e_Informe_Analitico.pdf

Cáceres, D., Salazar, I., Varela, M. y Tovar, J. (2006). Consumo de drogas en jóvenes universitarios y su relación con el riesgo y protección con los factores psicosociales. Universitas Psychologica, 5(3), 521-534. Recuperado de http://sparta.javeriana.edu.co/psicologia/publicaciones/actualizarrevista/archivos/V5N306_consumodrogas.pdf

Coronado Padilla, J. (2007). Escalas de medición. Corporación Universitaria Unitec, (2), 104-125. Recuperado de http://mey.cl/apuntes/variablesunab.pdf

Echavarría Henao, M., Giraldo Lopera, A. M., Giraldo Ferrer, L. F., Pareja, L. M. y Gallego, H. A. (2015). Abordaje integral para la intervención de conductas adictivas. Manual práctico para la detección, diagnóstico, remisión, tratamiento en el marco de la Atención primaria en salud. Medellín: Alcaldía de Medellín, Secretaría de Salud. Recuperado de https://es.scribd.com/doc/296202375/Abordaje-Integral-Para-La-Intervencion-de-Conductas-Adictivas

Mosquera, J., Artamónova, I. y Mosquera, V. S. (2011). Consumo de sustancias psicoactivas en la Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia. Investigaciones Andina, 13(22), 194-210. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-81462011000100008

Páez, D., Villarreal, M., Etxberría, A. y Valencia, J. (1987). Cognición social: esquema y función cognitiva aplicada al mundo social. En D, Páez (Autor), Pensamiento, individuo y sociedad. Cognición y representación social (pp. 183-197). Madrid: Editorial Fundamentos.

Quiroz, S. y Matabanchoy, S. (2013). Consumo de sustancias psicoactivas en estudiantes de la Universidad Mariana y la Institución Universitaria Centro de Estudios Superiores María Goretti. Revista Unimar, 61, 87-99. http://www.umariana.edu.co/ojs-editorial/index.php/unimar/article/view/384

Red Unir. (2009). Del viaje en U. La vivencia universitaria y el consumo de sustancias psicoactivas. Medellín: Fondo Editorial Luis Amigó.

Velásquez, C. y Scopetta, O. (1998). Consumo de sustancias psicoactivas en estudiantes de carreras técnicas y tecnológicas de Santa Fe de Bogotá, 1997. Bogotá: Secretaría Distrital de Salud, Santa Fe de Bogotá. Sistema Vespa.

Published

2018-01-02

How to Cite

Osorio-Sánchez, Y. L., Díez-Cardona, P. A., & Bedoya-Olaya, A. D. (2018). Social representations on substance consumption in a college context: the voices of students. Drugs and Addictive Behavior, 3(1), 17–34. https://doi.org/10.21501/24631779.2632

Issue

Section

Artículos de Investigación